Undersøgelser

  • Forældrekompetence-undersøgelser
  • Afklarende undersøgelser
  • MIM-P test

Forældrekompetence-undersøgelser

Hos Sepia har vi mange års erfaring i udarbejdelsen af Forældrekompetenceundersøgelser.
Vores mangeårige praksiserfaring og vores tværfaglige tilgang med et tæt samarbejde mellem en ekstern psykolog, socialrådgiver og familiebehandler, sikrer et meget højt fagligt niveau, hvor sammensætningen af undersøgelser og observationer tilsammen giver et solidt beslutningsgrundlag for forvaltningen.

Afklarende undersøgelser

Vi har i Sepia udviklet en metode til undersøgelse af omsorgsmiljøet i familier, hvor børnene udviser en mistrivsel, der trods forskellige indsatser ikke har kunnet afhjælpes. Vi har således stor erfaring i at udføre afgrænsede afklaringsforløb, hvor formålet er at afdække familiens ressourcer og udviklingsbehov, så undersøgelsen efterfølgende kan danne baggrund for en vurdering af det fremtidige støttebehov i familien.
Metodisk indeholder et afklaringsforløb både observation og intervention, de går ”hånd i hånd” og veksler derfor hele tiden mellem hinanden. Vi undersøger først, hvordan familiens hverdag fungerer, hvordan de enkelte børn trives, og hvordan forælderen understøtter denne trivsel. I denne første afdækning vil der fremstå områder, hvor der er behov for udvikling/forandring.

I samarbejde med forælderen vil vi på forskellig vis arbejde med at skabe denne udvikling/forandring. Vi har stor opmærksomhed på at tilbyde forskellige ”læringsmåder” (rådgivende samtaler, konkret vejledning, modelindlæring) for at finde frem til den metode, der giver den bedste ”læringsmulighed” for forælderen. Afslutningsvist vil der blive udarbejdet en rapport med beskrivelse af børnenes udviklingsmæssige status, forælderens omsorg og de muligheder og udfordringer, der er set i interventionen.

MIM-P test (Marshall Interaction Method-Psychometrics)

Vi har i Sepia erfaring med at udføre MIM-P test. MIM-P testen er en undersøgelse af det strukturerede og synkroniserede samspil, der foregår mellem barn og omsorgsperson. Formålet med testen er at afdække både udviklingsfremmende og udviklingshæmmende processer i barnets relationelle miljø med henblik på efterfølgende at kunne tilrettelægge en intervention, der kan føre til udvikling af barnets emotionelle, personlighedsmæssige og sociale kompetencer og kan støtte barnets relationelle miljø.

Vi har erfaring med at anvende denne test i forbindelse med familiebehandlingsopgaver, hvor der er behov for en mere præcis viden om interventionsmulighederne. Vi har ligeledes erfaring med at anvende testen i forhold til plejefamilier og her bruge den som udgangspunkt for supervision. I forældrekompetenceundersøgelser bruger vi den som et nødvendigt og meget vigtigt element af observationsdelen.

I sepia tilbyder vi udførelse af testen med udarbejdelse af tilhørende rapport, som et afgrænset forløb, hvor andre varetager opgaven efterfølgende. Vi tilbyder den også som en del af forløb, hvor vi selv varetager den primære opgave.