Sepias faglige udgangspunkt

Sepias værdigrundlag tager udgangspunkt i en dyb respekt for det enkelte menneske og en anerkendelse af, at ethvert menneske er ekspert i sit eget liv og derfor i sig selv bærer løsninger på opståede vanskeligheder. Vores opgave som professionelle er at organisere sammenhænge og skabe rum for, at det enkelte menneskes ressourcer kan komme til udtryk.Vi anser det for at være den professionelles ansvar at møde mennesket, hvor det er og føre det videre mod nærmeste udviklingszone.

Faglighed

For Sepia er faglighed og professionalisme helt centrale værdier, hvorfor vi alle har en omfattende uddannelses- og erfaringsmæssig baggrund inden for arbejdet med familier, børn og unge i udsatte positioner. Vores indsatser er baseret på en tværfaglig tilgang, hvor vi oplever det som en stor styrke at have flere fagligheder i samme hus. Vores smidige og fleksible tværfaglige samarbejde, skaber mulighed for en dybere og mere nuanceret forståelse af de familier, vi arbejder med.

For Sepia er det helt afgørende, at en indsats virker meningsfuld for det enkelte menneske/ familie. Vi baserer derfor enhver indsats på en grundig analyse og overvejelse af, hvad det menneske/ den familie, vi arbejder med, har brug for og tilpasser løbende vores behandlingsplaner til det aktuelle behov.

 

  • EN TVÆRFAGLIG TILGANG, MED FLERE FAGLIGHEDER I SAMME HUS.

Teori og metoder

Vores teoretiske grundforståelse er systemisk og psykodynamisk med inddragelse af tilknytningsteorier og den neuroaffektive udviklingsforståelse. Metodisk gør vi dog brug af en bred vifte af forskellige tilgange alt efter, hvad der i den aktuelle indsats vurderes relevant.

Fagligt arbejder vi ud fra et relationelt perspektiv, da vores grundantagelse er, at al udvikling sker i en relationel kontekst. Det betyder, at vi tager udgangspunkt i:

  • At mennesker grundlæggende har en social orientering og stræber efter både samhørighed og selvstændighed.
  • At menneskelig udvikling er en proces, hvori mennesker gennem deres aktive deltagelse i specifikke kontekster bliver ”til” og udvikler sig.
  • At der findes forskellige relationssystemer, som hver især bidrager til den samlede relationserfaring og relationskompetence mennesker udvikler.

Metodisk er vi optaget af:

  • Vores måder at kommunikere på
  • At have fokus på mestring
  • At indfange intentioner og motiver bag handlinger
  • At tænke kontekstuelt